Perquè és important que parlem de startups quan parlem de innovació en el sector vitivinícola?

Els passats 6 i 7 de juny va tenir lloc a Vilafranca del Penedès el IV Programa d’Immersió Estratègica del Vi, organitzat per “INNOVI“, el Clúster Vitivinícola Català, en el qual es van presentar les innovacions en el sector, així com les estratègies per  l’emprenedoria i la creació de startups. IRTA i en concret, la comunitat InnoÀpat, van ser-hi presents amb la presentació “innovació en el sector vitivinícola” per Agustí Fonts, director de “Valorització i Projectes Estratègics” de la institució.

 

Posa’t al dia sobre innovación vitivinícola i startups del sector.

Pocs fruits són tan agraïts com el raïm, així com tan associats a la cultura mediterrània. Els orígens del vi daten del Neolític, i és que “La història de la civilització, de moltes maneres, és la història del vi” (traducció literal de l’anglès: The history of civilization, in many ways, is the history of wine. McGovern, et al,.).

Així, doncs, et preguntaràs… 

Com es pot innovar en un producte mil·lenari sense alterar la seva essència?

De moltes maneres. Deixa que ens expliquem millor… la innovació pot donar-se en diferents àrees, des de la producció fins a la traçabilitat i la detecció de fraus (Figura 1).

 

Figura 1: Àrees d’Innovació en la cadena del vi i exemples d’innovacions (elaboració per Agustí Fonts).

Des de drones fins a l’enginyeria genètica passant pel blockchain, les startups i la tecnologia han canviant les regles del joc. Gràcies a això ja no es produeix amb inèrcia, sinó per buscar l’eficiència en tots els processos de producció o la disrupció. Aquest és el cas de innovació en un sector tan tradicional com ho és el sector vitivinícola.

Per exemple, a l’àrea productiva, trobem drons que són capaços d’augmentar la productivitat de la vinya un 12% (Hemav), tecnologia francesa que et permet determinar el grau de maduració del raïm (Multiplex® Research), infrarojos per a viticultura de precisió amb el programa de Geointeligencia d’Airbus Defense and Space, entre d’altres.

 

Vermell passió o la calma del blau de la mar?

 

Depèn del dia.

 

Es presenta com “el vi que els puristes no volen comprar”, però GIK, el vi blau, és un exemple més de innovació en l’àrea de nova generació de productes, i per un mòdic preu de 12 € l’ampolla!

 

Tornant a les jornades de INNOVI, es van destacar casos pràctics de innovació vitivinícola a través de startups del sector i projectes d’innovació transversals.

Pel que fa al packaging, Alex Brossa, Clúster Manager del Packaging Clúster de Catalunya, va presentar les innovacions en el packaging, per després donar pas a Deborah Alasaraki, cofundadora i CEO de 3D CLICK, una startup internacional amb seu a Barcelona, ​​Porto i Lituània que té com a missió aportar una eina fàcil i col·laborativa perquè els actors de la indústria puguin treballar junts en tecnologia 3D, i així reduir el temps d’arribada dels productes al mercat. 

 

 

Si ets del sector i innovador, ets comunitat INNOÀPAT

La comunitat INNOÀPAT està formada per una cinquantena d’entitats en l’àmbit agroalimentari que estan duent a terme projectes de recerca i innovació en el sector agroalimentari i d’un ecosistema d’entitats col·laboradores.

Aquest projecte liderat per l’IRTA està format per 40 startups i 6 projectes de recerca amb empreses líder, mentorizamos, accelerem i explorem innovacions i noves tecnologies per aconseguir, tal com està fent el sector vitivinícola, portar la innovació a totes les àrees del procés productiu.

Figura 2: Funcions de la comunidad InnoÀpat. 

Tens una startup vitivinícola o una empresa consolidada que vol innovar però no saps per on començar? Contacta amb nosaltres:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *